... ale jeżeli ktoś chce zmniejszyć masę roweru to powinien zacząć właśnie od kół - ze względu na momenty pędu, itd ... Cała reszta ma znaczenie przy przyspieszaniu i stromych podjazdach. Ciężar kół ma znaczenie w całym czasie jazdy.
A w samych kołach - im dalej od piasty tym więcej zyskujesz na reducji masy. Zmiana opon na lekkie zwijane + dętka 130g daje zysk między 200 a nawet 500g na kole

! To już jest spora zmiana w masie całego roweru
Jeżeli ktoś ma możliwość porównania to niech sprawdzi przyspieszenia i prędkość maksymalną przy drutowych Kendach vs. Schwalbe Racing Ralph. Ja czuje różnicę - i to nawet w zimowym, 15kg, rowerze

. Przesiadka z semi slicków marki Author na stare Noby Nic paradokslanie dała sporą różnicę.
Choć rzeczywiście (niestety) Hak ma rację - znani naw lokalni wymiatacze wygrywają zimowe maratony na 28" rowerach z błotnikami i chlapaczami
Michał