Stary Otwock
Moderators: Creeping Death, Edi, chmiel
Stary Otwock
Przegladalem sobie zdjecia ze starego otwocka na www.galeriaotwock.pl i kurcze, ale my zyjemy w fajnym miescie
Wiadukty kolejowe
Zdjęcie przedstawia wiadukty kolejowe niedaleko stacji PKP. Miejsce przy wiaduktach upatrzyli sobie powożący "bryczkami", którzy rozwozili kuracjuszy przybywających Otwocka.
Zdjęcie zrobione około 1918-1920r.
Zdjęcie przedstawia wydmę, która została rozkopana na potrzeby położenia torów kolejowych. Fotografia pochodzi z około 1910r. Nie widać na niej jeszcze drogi biegnącej po jej prawej stronie.
Oczekiwanie na pociąg. Otwock, 15 grudnia 1936 r.
Tłumy otwocczan oczekują na przyjazd pierwszego pociągu elektrycznego. Stacja PKP w Otwocku, 15 grudnia 1936 roku.
Bal w Kasynie
(1938 - babcia, 1998 - wnuczka)
Likwidacja getta
Zanim Żydzi zostali wywiezieni do obozu w Treblince, czekali kilkanaście godzin w upale na placu, gdyż nie było wystarczająco dużo wagonów by mogli się wszyscy pomieścić.
Swider
rzeka Swider na poczatku lat \'70
Osiedle mieszkaniowe przy ul.Andriolego 1971r
Kawiarenka - ul. Warszawska.
Ta kawiarenka znajdowała się przy ul. Warszawskiej obok obecnego Zakładu Energetycznego. Zdjęcie z okresu II wojny światowej.
Widok od ul. Warszawskiej na nowowybudowany wiadukt kolejowy. Rok 1924.
Pocztówka przedstawia ulicę Kościelną oraz znajdujący się na jej końcu kościół. 1925r. Ciekawe co robi ławka stojąca na drodze
Jeden z wielu wiatraków które stały w Karczewie i okolicach. Fotografia z lat trzydziestych XX wieku.
Karczewski jarmark, lata międzywojenne. Widok z wieży remizy strażackiej.
Ul. Samorządowa (widok w stronę Otwocka) w 1920 roku. Po lewej stronie zabudowanie rzeźni.
Ulica Warszawska w roku 1937.
-------------------uwaga
Tak wyglądała ulica Samorządowa w 1920 roku. Zdjęcie wykonano na skrzyżowaniu z ul. Reymonta.
Ul. Samorządowa (róg Słowackiego) w 1920 roku.
Fotografia geodezyjna z 1920 roku.
TUTAJ PODOBNO BYLY TORY DO GETTA
-------------------
Sklep mięsny - 1920 rok.
Sklep mięsny Feliksa Zaprzałka u zbiegu ulic Reymonta, Żeromskiego i Składowej. Rok 1920. Tu mieszkaja partyzanci
Przejazd kolejowy - rok 1920.', 'Przejazd kolejowy na ul. Żeromskiego, widok w stronę obecnego kościoła Pallotynów. Rok 1920
armi krajowej przy przejezdzie
Stacja kolejowa w Świdrze
Ulica Warszawska, w tle po lewej stronie widać stacje kolejową.
Panorama Otwocka - 1938r
sliczne
Park miejski po 1933r. Po prawej stronie widać Dom Uzdrowiskowy (gałczyna)
Park miejski z 1966r. Wtedy wyglądał jak prawdziwy park
L.O. im K.I. Gałczyńskiego 1969r.
ratusz przed '27
Dworzec otwocki przed 1910 r.
Wiadukty kolejowe
Zdjęcie przedstawia wiadukty kolejowe niedaleko stacji PKP. Miejsce przy wiaduktach upatrzyli sobie powożący "bryczkami", którzy rozwozili kuracjuszy przybywających Otwocka.
Zdjęcie zrobione około 1918-1920r.
Zdjęcie przedstawia wydmę, która została rozkopana na potrzeby położenia torów kolejowych. Fotografia pochodzi z około 1910r. Nie widać na niej jeszcze drogi biegnącej po jej prawej stronie.
Oczekiwanie na pociąg. Otwock, 15 grudnia 1936 r.
Tłumy otwocczan oczekują na przyjazd pierwszego pociągu elektrycznego. Stacja PKP w Otwocku, 15 grudnia 1936 roku.
Bal w Kasynie
(1938 - babcia, 1998 - wnuczka)
Likwidacja getta
Zanim Żydzi zostali wywiezieni do obozu w Treblince, czekali kilkanaście godzin w upale na placu, gdyż nie było wystarczająco dużo wagonów by mogli się wszyscy pomieścić.
Swider
rzeka Swider na poczatku lat \'70
Osiedle mieszkaniowe przy ul.Andriolego 1971r
Kawiarenka - ul. Warszawska.
Ta kawiarenka znajdowała się przy ul. Warszawskiej obok obecnego Zakładu Energetycznego. Zdjęcie z okresu II wojny światowej.
Widok od ul. Warszawskiej na nowowybudowany wiadukt kolejowy. Rok 1924.
Pocztówka przedstawia ulicę Kościelną oraz znajdujący się na jej końcu kościół. 1925r. Ciekawe co robi ławka stojąca na drodze
Jeden z wielu wiatraków które stały w Karczewie i okolicach. Fotografia z lat trzydziestych XX wieku.
Karczewski jarmark, lata międzywojenne. Widok z wieży remizy strażackiej.
Ul. Samorządowa (widok w stronę Otwocka) w 1920 roku. Po lewej stronie zabudowanie rzeźni.
Ulica Warszawska w roku 1937.
-------------------uwaga
Tak wyglądała ulica Samorządowa w 1920 roku. Zdjęcie wykonano na skrzyżowaniu z ul. Reymonta.
Ul. Samorządowa (róg Słowackiego) w 1920 roku.
Fotografia geodezyjna z 1920 roku.
TUTAJ PODOBNO BYLY TORY DO GETTA
-------------------
Sklep mięsny - 1920 rok.
Sklep mięsny Feliksa Zaprzałka u zbiegu ulic Reymonta, Żeromskiego i Składowej. Rok 1920. Tu mieszkaja partyzanci
Przejazd kolejowy - rok 1920.', 'Przejazd kolejowy na ul. Żeromskiego, widok w stronę obecnego kościoła Pallotynów. Rok 1920
armi krajowej przy przejezdzie
Stacja kolejowa w Świdrze
Ulica Warszawska, w tle po lewej stronie widać stacje kolejową.
Panorama Otwocka - 1938r
sliczne
Park miejski po 1933r. Po prawej stronie widać Dom Uzdrowiskowy (gałczyna)
Park miejski z 1966r. Wtedy wyglądał jak prawdziwy park
L.O. im K.I. Gałczyńskiego 1969r.
ratusz przed '27
Dworzec otwocki przed 1910 r.
Last edited by mas1o on 30 Nov 2008 14:59, edited 1 time in total.
W otwocku były dwa dodatkowe tory.
Pierwszy wąsko-torowy biegł od stacji kolejowej do teklina
Drugi, normalno-torowy biegl od sródborowa do zwirowni w swierku.
A tu troszke info z kolejkamarecka.pun.pl
W miejscu gdzie jest bocnica normalno torowa jest obecnie stacja śrudborów, nie zauważyłem w tamtej okolicy śladów po nasypie kolejowym ani nic co by mogło wskazywać na obecność bocznicy ale jeszcze będę sprawdzał tamtą okolicę. A kolejka wąskotorowa z Teklina do stacji Otwock służyła do transportu cegieł z cegielni nazwanej od imienia żony Adolfa Goldflama Tekli "Teklinek" do stacji Otwock gdzie następował przeładunek. Kolejka wąskotorowa przebiegała najpierw lasem gdzie obecnie jest leśna droga na której jeszcze są pozostałości cegieł czerwonych, dalej wzdłóż ulicy żeromskiego, samorządowej i czaplickiego. W czasie budowy sanatorium owszem była bocznica i ułożone tory żeby ułatwić transport cegieł na budowę
ale cegieł z teklinka użyto tylko do budowy fundamentów. Obecnie jeszcze zostały w Rudce 2 doły tzw. doły Goldflama słyszałem od starszych mieszkańców że w jednym z tych dołów są jeszcze zatopione 3 wagony i fragment torowiska ale nie sprawdzałem tego osobiście.
Drogi nasz Gościu.
Jeśli pospacerujesz sobie po lesie pomiędzy przystankami Śródborów i Pogorzel Warszawska bez trudu znajdziesz dawny nasyp kolejowy. Aby ułatwić Tobie zadanie dodam, że jest to w pobliżu niedużego mostka.
Od Mamy mojego Kolegi wiem, że bocznica ta obsługiwała żwirownię w Świerku.
Ja natomiast pamiętam inny, wyraźny nasyp w Pogorzeli idący w tym samym kierunku. Niestety nasypu dziś nie ma - być może został splantowany przy budowie boiska sportowego.
Gorąco zachęcam do spaceru po lesie, tym bardziej, że zaczęły się pokazywać grzybki. Można połączyć przyjemne z pożytecznym.
Przypuszczam, że te wszystkie nasypy prowadziły do żwirowni w Świerku lub gdzieś w pobliżu. Może po wybraniu piasku w jednym miejscu tory przekładano na nowe miejsce. Na mapie zaznaczony jest wjazd od strony Śródborowa natomiast na wspominany przeze mnie nasyp był wjazd od strony Pogorzeli.
Pierwszy wąsko-torowy biegł od stacji kolejowej do teklina
Drugi, normalno-torowy biegl od sródborowa do zwirowni w swierku.
A tu troszke info z kolejkamarecka.pun.pl
W miejscu gdzie jest bocnica normalno torowa jest obecnie stacja śrudborów, nie zauważyłem w tamtej okolicy śladów po nasypie kolejowym ani nic co by mogło wskazywać na obecność bocznicy ale jeszcze będę sprawdzał tamtą okolicę. A kolejka wąskotorowa z Teklina do stacji Otwock służyła do transportu cegieł z cegielni nazwanej od imienia żony Adolfa Goldflama Tekli "Teklinek" do stacji Otwock gdzie następował przeładunek. Kolejka wąskotorowa przebiegała najpierw lasem gdzie obecnie jest leśna droga na której jeszcze są pozostałości cegieł czerwonych, dalej wzdłóż ulicy żeromskiego, samorządowej i czaplickiego. W czasie budowy sanatorium owszem była bocznica i ułożone tory żeby ułatwić transport cegieł na budowę
ale cegieł z teklinka użyto tylko do budowy fundamentów. Obecnie jeszcze zostały w Rudce 2 doły tzw. doły Goldflama słyszałem od starszych mieszkańców że w jednym z tych dołów są jeszcze zatopione 3 wagony i fragment torowiska ale nie sprawdzałem tego osobiście.
Drogi nasz Gościu.
Jeśli pospacerujesz sobie po lesie pomiędzy przystankami Śródborów i Pogorzel Warszawska bez trudu znajdziesz dawny nasyp kolejowy. Aby ułatwić Tobie zadanie dodam, że jest to w pobliżu niedużego mostka.
Od Mamy mojego Kolegi wiem, że bocznica ta obsługiwała żwirownię w Świerku.
Ja natomiast pamiętam inny, wyraźny nasyp w Pogorzeli idący w tym samym kierunku. Niestety nasypu dziś nie ma - być może został splantowany przy budowie boiska sportowego.
Gorąco zachęcam do spaceru po lesie, tym bardziej, że zaczęły się pokazywać grzybki. Można połączyć przyjemne z pożytecznym.
Przypuszczam, że te wszystkie nasypy prowadziły do żwirowni w Świerku lub gdzieś w pobliżu. Może po wybraniu piasku w jednym miejscu tory przekładano na nowe miejsce. Na mapie zaznaczony jest wjazd od strony Śródborowa natomiast na wspominany przeze mnie nasyp był wjazd od strony Pogorzeli.
A TO? To jest dla nas!
http://www.galeriaotwock.waw.pl/display ... m=1&pos=32
http://www.galeriaotwock.waw.pl/display ... m=1&pos=32
"Te oveczky ne bekają."
mas1o, trzeba było przyjechać na zawody DBS w tym roku. dowiedziałbyś się sporo o kolejkach w okolicy. w śródborowie odchodziła kolejka do folwarku, który znajdował się w okolicach dzisiejszej SP9, a nie żwirowni... w pogorzeli (NIE POGORZELICY!) są resztki drugiego peronu, więcej śladów kolejowych nie znam.
ps. była jeszcze kolejka na Torfy. wszystkie one były ciągnięte przez konie.
pps. średnio wiarygodne są te Twoje źródła.
ps. była jeszcze kolejka na Torfy. wszystkie one były ciągnięte przez konie.
pps. średnio wiarygodne są te Twoje źródła.
I co tu napisać? Nie wiem :/
http://pl.youtube.com/watch?v=zmDJeEXXgZU patrz od 0:01mas1o wrote:filmik na ktorym jest pokazana stacja otwock (1:38)
http://www.youtube.com/watch?v=FKItiMj_w3o
Fajna chata na tej Leo focie. Taka calkiem nowoczesna sie wydaje, ale wlasnie, co to za ulica?
Koło Przyjaciół OGR - KPO "Śprychy"
pomieszkiwał? hm spędziłem tam ponad 30 lat też byłem taki mały jak te sosny i jak urosłempokrzewka wrote:w domu na rogu, teraz przy nowym rondzie, Leo pomieszkiwał, a widzicie ile sosen? jakie małe i jak urosły???
ps.oto co mówi sie o tych budynkach na oficjalnych stronach Otwocka
"Dochodzimy do skrzyżowania z ulicą Matejki. Warto nią podejść w lewo ok. 200 m do budynku Urzędu Skarbowego (nr 4).
Wzniesiono go po 1924 r. na luksusowy pensjonat "Eugenia" - z telefonem, kanalizacją, tarasami do opalania. Przed II wojną był tu jeden z dwóch otwockich banków - Kupiecki lub Bank Spółdzielni Kredytowej - i jak dziś Urząd Skarbowy. W czasie wojny siedziba NSDAP, później tymczasowo UB.
Obok za kioskiem, "Ruchu" murowany dom (Matejki 2), zbudowany w l. 1925-30 przez Żydów Frydlanda i Petszaffa jako Bank Kupiecki. W czasie okupacji Niemcy zajęli go na Arbeitsamt czyli Urząd Pracy. Tu też mieszkał jego kierownik Hugo Dietz z żoną. (Został on zastrzelony w 1943 r. w Warszawie na ul. Rysiej na mocy wyroku AK jako jeden z najokrutniejszych oprawców hitlerowskich.) 1 IV 1944 r. oddział AK pod dowództwem Z. Migdalskiego zniszczył kartoteki w otwockim Arbeitsamcie. Akowcy kazali urzędnikom własnoręcznie drzeć dokumenty. Na skrzyżowaniu z ul. Karczewską czekała ciuchcia, do której załadowano worki z dokumentami i prawdopodobnie spalono w parowozie. Zdobyto też pistolety, druki itp. Brawurowa akcja miała miejsce blisko koszar własowców. "