OTWOCKI PORTAL ROWEROWY
Aktualnie na stronie:
Ostatnia aktualizacja:
ARTYKUŁY: TRASY: PO MIEŚCIE: ZNAKI ZIELONE:
© Bicicleta, przełożył na HTML behem0th, 28.05.2004

ZNAKI ZIELONE

SZLAK ROWEROWY MLĄDZ - MERAN


Most w Mlądzu > Mostowa > w prawo Majową > w lewo Żabią > w prawo Grunwaldzką > w lewo Moniuszki > w prawo łącznikiem (ścieżka leśna w kierunku ul. Goldflama) > Goldflama > prosto łącznikiem (alejką osiedlową w kierunku skrzyżowania ul. Czaplickiego z Kruczkowskiego) > Kruczkowskiego > w prawo Kościelną > w lewo Orlą > PKP Otwock > w lewo Armii Krajowej > w prawo Filipowicza > do Parku Miejskiego (wjazd bramą przy skrzyżowaniu ulic Filipowicza z Poniatowskiego, dalej alejką przy ogrodzeniu od strony Poniatowskiego i Pułaskiego do bramy od strony skrzyżowania Pułaskiego z Dwernickiego) Dwernickiego > Plac Wolności > w prawo Sułkowskiego > w lewo Tadeusza > PKP Śródborów > Szwoleżerów > w prawo Kubusia Puchatka > w lewo łącznikiem (ścieżka leśna, przy ogrodzeniu w kierunku czerwonego szlaku pieszego, w prawo do skrzyżowania ul. Kalinowskiego ze Źródlaną) > Źródlaną > w lewo Bagnistą > w prawo Narutowicza > w lewo łącznikiem (droga leśna, czerwonym szlakiem pieszym od remizy OSP do ogródków działkowych, w lewo za sadzawką) > Meran


Legenda:

- skrzyżowania z innymi szlakami rowerowymi; kolor znaczka oznacza kolor napotkanego szlaku.
Rezerwat "Pogorzelski Mszar" - podkreślenie oznacza, że na danym odcinku szlak przebiega równolegle z innym szlakiem.

ZNAKI ZIELONE

RODZAJE NAWIERZCHNI, ODLEGŁOŚCI, CZAS PRZEJAZDU


Większa część szlaku przebiega po nawierzchniach nieutwardzonych (ścieżki leśne, drogi gruntowe). Ruch samochodowy na szlaku nie utrudnia poruszania się na rowerze, jednak odcinek przebiegający przez centrum miasta (ul. Orla) jest niewygodny dla rowerzysty, który zdecyduje się go pokonać po chodniku). Należy także zachować uwagę w kilku miejscach, gdzie znaki wskazują gwałtowną zmianę kierunku jazdy.
Szlak zielony jest bardzo atrakcyjny pod względem krajobrazowym. Przebiega przez zalesione tereny Śródborowa, Soplicowa, Świdra Wschodniego, ale także jako jedyny zahacza o ścisłe centrum miasta i główny dworzec PKP. Szlak ten ma charakter łącznika (krzyżuje się z wszystkimi pozostałymi szlakami, jego krańce położone są w miejscach, z których może on zostać przedłużony w kierunku Glinianki, Wiązowny czy Józefowa). Może stanowić namiastkę "górskiej trasy otwockiej" (prowadzi przez wzniesienia Meranu, przejazd pod wiaduktami kolejowymi, górkę na ul. Moniuszki, wzniesienia w okolicy Tolina). Na wielu odcinkach asfaltowych spotyka się biegnące równolegle chodniki, które mogą być z powodzeniem wykorzystywane przez mniej oswojonych z samochodami rowerzystów, ponieważ piesi występują na nich sporadycznie. Zazwyczaj trotuary znajdują się po obu stronach drogi, lecz tylko jeden z nich cieszy się dużą frekwencją przechodniów, podczas gdy drugi pozostaje praktycznie niewykorzystany.

Do odcinków dróg utwardzonych należą:
  • ul. Narutowicza;
  • ul. Filipowicza, Armii Krajowej;
  • ul. Orla, Kościelna ;
  • łącznik przebiegający przez osiedle "Warszawska";
  • fragment ul. Goldflama od skrzyżowania z Reymonta do skrzyżowania ze Słowackiego;
  • ul. Moniuszki, ul. Majowa, ul. Mostowa.
Do miejsc, w których trzeba naprawdę bardzo uważać, należą:
  • ul. Narutowicza;
  • przejście przez tory przy przystanku PKP Śródborów;
  • skrzyżowanie Pułaskiego z Dwernickiego;
  • skrzyżowanie Filipowicza z Poniatowskiego;
  • skrzyżowanie Filipowicza z Armii Krajowej;
  • ul. Orla, Kościelna, Majowa, Mostowa.
Ulicami, do których biegną równolegle mało uczęszczane przez pieszych chodniki, są:
  • ul. Filipowicza (chodnik po lewej stronie jezdni, jadąc od Parku do Ratusza);
  • ul. Armii Krajowej (chodnik po prawej stronie jezdni, jadąc od Parku do dworca PKP Otwock);
  • ul. Orla (chodnik po prawej stronie jezdni, jadąc od Parku do Mlądza; duże natężenie ruchu pieszych i samochodów; można ten odcinek ominąć odbijając przy Ratuszu przez tory szlakiem niebieskim i spotykając ponownie zielony na skrzyżowaniu ul. Kościelnej z Kruczkowskiego);
  • ul. Kościelna (chodnik po obydwu stronach jezdni, ale lepiej jechać szosą!).
Odległości i czas:
  • Meran > PKP Śródborów: 4,30 km (ok. 18 min.)
  • Meran > Park Miejski: 8,63 km (ok. 30 min.)
  • Meran > PKP Otwock: 10 km (ok. 35 min.)
  • Cała trasa (Meran > Mlądz): 15,71 km (ok. 55 min.)
  • Park Miejski > Mlądz: 7,08 km (ok. 25 min.)
  • PKP Otwock > Mlądz: 5,71 km (ok. 20 min.)
ZNAKI ZIELONE


Szlak zielony jest najbardziej atrakcyjny krajobrazowo spośród wszystkich otwockich tras. Przebiega przez zróżnicowane tereny: od doliny Świdra, poprzez lasy Tolina, najstarszą otwocką ulicę - Kościelną - ścisłe centrum miasta, park, lasy Soplicowa, stare zabudowania Śródborowa, po pagórkowaty teren wydmy na Meranie. Jest najbardziej "górskim" i wymagającym kondycji szlakiem łączącym pozostałe trasy otwockie.

Podczas przejazdu szlakiem albo w niedalekiej odległości od niego spotykamy atrakcje, takie jak:
  • Dolina Świdra; zanim zaczniemy wycieczkę (albo po skończonej w Mlądzu wyprawie) można pokręcić się trochę nad brzegami rzeki, która stanowi rezerwat przyrody i meandrując zostawia na swoich brzegach złocisty piasek tworzący gdzieniegdzie plaże i łachy. Miejsce idealne na piknik, przy poszanowaniu reguł zachowania w rezerwacie, oczywiście.
  • ul. Kościelna; jedna z najstarszych otwockich ulic. Na szlaku przebiegającym w zachodniej części ulicy znajdują się ruiny murowanej willi "Julia", która pełniła niegdyś różne funkcje: od obiektu sanatoryjnego, poprzez urząd pocztowy, do budynku mieszkalnego. Obecnie najsmutniejsze ruiny w mieście. Odbijając na skrzyżowaniu z Kruczkowskego w lewo, a nie w prawo jak szlak, można dojechać do skrzyżowania z ul. Kościuszki, gdzie znajduje się skupisko wielu dobrze zachowanych i odnowionych świdermajerów.
  • Dworzec kolejowy; wybudowany w XIX w. zastąpił wcześniejszy, drewniany. Obecny swój wygląd zawdzięcza remontowi generalnemu, jaki odbył się w 1996 r. z okazji 60-lecia elektryfikacji pierwszej linii kolejowej w Polsce (z Otwocka do Grodziska Maz.).
  • Ratusz i Park Miejski (patrz opis szlaku niebieskiego: Świder - Torfy).
  • Gomułkówka; murowana willa na rogu ulic Sułkowskiego i Tadeusza w Soplicowie. Kiedyś dacza towarzysza "Wiesława", obecnie siedziba zarządu Mazowieckiego Parku Krajobrazowego.
  • ul. Szwoleżerów i Kubusia Puchatka w Śródborowie. Skupisko wielu przedwojennych domków, drewnianych i murowanych willi oddających jak najbardziej klimat Otwocka lat 20. i 30. XX w. Na ul. Kubusia Puchatka nawierzchnia z kocich łbów!
  • Meran; najsłynniejsze wzniesienie w Otwocku. Mekka kolarzy górskich i narciarzy. Duże urozmaicenie terenu, można sobie swobodnie odbić w las i pobłądzić po ścieżkach. Każdy znajdzie jakiś fragment Meranu, gdzie warunki będą dla niego odpowiednie; od łagodnych podjazdów, płaskich fragmentów na szczycie, po piach i strome zjazdy.
Szlak zielony może zostać włączony do trasy Warszawa- Aleksandrów- Józefów- Otwock- Karczew! Znaki zielone istnieją na odcinku z Międzylesia do Aleksandrowa. Dalej trasa przebiegałaby nastepująco: Od zakończenia szlaku zielonego na ul. Przełęczy w Aleksandrowie, dalej niebieskim szlakiem rowerowym pod górkę w stronę Michalina. Po spotkaniu z czarnym szlakiem pieszym należy odbić po skosie w prawo i wjechać na wydmę ciągnącą się stąd aż do Józefowa (opuszczamy niebieski szlak rowerowy). Dalej jazda odbywa się cały czas grzbietem wydmy, żółtym szlakiem pieszym, aż do Pomnika Lotnika znajdującego się u podnóża wydmy w Józefowie. Za pomnikiem szlak żółty odbija po skosie w prawo, tymczasem rowerzysta powinien jechać cały czas prosto ul. Klimatyczną, na końcu której dotrze do szosy Wiązowskiej. Dalej odbijamy Wiązowską w lewo (ścieżka rowerowa!) i jedziemy w kierunku mostku na Mieni. Za mostkiem skręcamy w prawo asfaltową drogą prowadzącą do Emowa i Mądralina (drogowskaz "Otwock 2"). Droga ta kończy się na moście drogowym w Mlądzu. Dalej trasa przebiegałaby szlakiem zielonym do Parku Miejskiego, skąd w kierunku Karczewa poprowadziłby szlak niebieski (Świder - Torfy). Na skrzyżowaniu Hrabiego i Andriollego w Otwocku należy skręcić w prawo według drogowskazu do cmentarza żydowskiego w Anielinie. Po minięciu kirkutu należy jechać cały czas prosto jakieś 500 m, aż do asfaltowej drogi a Karczewie, na końcu której stoi lokomotywa upamiętniająca dawną linią kolejki wąskotorowej.

Odległości i czas na łącznikach:
  • Aleksandrów - Mlądz: 6,68 km (ok. 20 min); Park Miejski - Karczew: 4,5 km (ok. 10 min);
  • Cała trasa (Aleksandrów - Karczew): ok. 19 km (ok. 55 min.).