© behem0th, 07.05.2004
Zapewne każdy posiadacz fulla, w pewnym momencie zaczyna się
zastanawiać, ile właściwie jego maszyna ma skoku. Ręcznie
zmierzyć można, ale jest to dość trudne i pracochłonne...
A właściwie po co się męczyć, skoro jest LINKAGE.
Program który praktycznie wszystko zrobi za nas,
a uzyskane wyniki, to cos dużo więcej niż sama
wielkość skoku: LINKAGE potrafi zasymulować
pracę całego zawieszenia, pokazać zależność skoku tylnego
koła od ugięcia dampera czy przemieszczenia i ślady
poszczególnych punktów charakterystycznych oraz wykreślić
szereg przydatnych krzywych. Aby jednak to zrobić, trzeba
zapoznać się z podstawami obsługi tego programu...
W poniższym przykładzie, pokaże jak sobie poradzić krok po
kroku z typowym zawieszeniem 4 zawiasowym. Myślę, że po tej
lekturze, każdy będzie potrafił analogicznie rozpracować
zawieszenie swojego roweru.
1) Ściągamy (kliknij by rozpocząć) rozpakowujemy i uruchamniamy linkage.exe.
2) Przyciskamy 'NEW' i otwieramy wcześniej przygotowane zdjęcie naszego roweru.
Widelec roweru musi być zwrócony w kierunku prawym. Czym płaszczyzna
roweru będzie bardziej 'równoległa' do zdjęcia, tym uzyskamy większą
dokładność.
3) Wybieramy rodzaj naszego zawieszenia. W tym przpadku
'Seatstay 4-Bar Linkage'.
Program obsługuje (choć niektóre tylko częściowo) większość systemów
zawieszenia spotykanych na rynku. I tak np. 'Seatstay 4-Bar Linkage'
to po prostu system 4 zawiasowy, 'MonoPivot' to klasyczny jednozawiasowiec,
a 'VPP' zawieszenie z wirtualnym punktem obrotu.
4) Teraz zaczyna się zabawa. LINKAGE prosi o zaznaczenie
charakterystycznych punktów zawieszenia. Dla tych co spali na
lekcjach angielskiego przygotowałem małą ściągawke. Każdej
pozycji odpowiada punkt na rysunku zaznaczony cyfrą:
1 - rear wheel axle
2 - BB axle
3 - front wheel axle
4 - main pivot
5 - rear link lover pivot
6 - rear link upper pivot
7 - upper link fix pivot
8 - upper link / shock pivot
9 - shock fix pivot
5) Gdy skończymy z punktami, zostaniemy poproszeni o zarysowanie
brył poszczególnych części zawieszenia. Rysujemy zaznaczając
kolejno wspólrzędne przy pomocy lewego przycisku myszki.
6) Wciskając prawy przycisk kończymy, przechodząc
do listy, w której wybieramy element właśnie narysowany.
Chcąc stworzyć otwór, rysujemy i ponownie wybieramy tą samą
część ramy.
Patrząc na rysunek wyżej
gdzie części zaznaczyłem kolorami, będą to odpowiednio:
zielony - main frame
czarny - seatstey / rear link
niebieski - chainstay / swingarm
czerwony - shock plate
7) Gdy skończymy z zarysem, zostajemy poproszeni o podanie jednej
z długości, która musimy zmierzyć w naszym rowerze.
Najmniej precyzyjne jest wskazenie krawędzi obreczy (rear rim points).
Myślę że najlepiej
podać tzw. baze kół (wheelbase) czyli odległość od jednej
osi piasty do drugiej.
8) No i właściwie mamy gotowy model naszego roweru, jeszcze tylko
kosmetyczne poprawki, zaznaczone na ponizszym rysunku
na czerwono: długość dampera (teoretycznie powinno
być ok) oraz twardość spręzyny.
9) Dostajemy cały szereg danych, łącznie z możliwością animacji,
do praktycznego wykorzystania, bądź samej zabawy...
10) Powodzenia. :)