OTWOCKI PORTAL ROWEROWY
Aktualnie na stronie:
Ostatnia aktualizacja:
ARTYKUŁY: LINKAGE, czyli zrob sobie fulla...
© behem0th, 07.05.2004

Zapewne każdy posiadacz fulla, w pewnym momencie zaczyna się zastanawiać, ile właściwie jego maszyna ma skoku. Ręcznie zmierzyć można, ale jest to dość trudne i pracochłonne...
A właściwie po co się męczyć, skoro jest LINKAGE. Program który praktycznie wszystko zrobi za nas, a uzyskane wyniki, to cos dużo więcej niż sama wielkość skoku: LINKAGE potrafi zasymulować pracę całego zawieszenia, pokazać zależność skoku tylnego koła od ugięcia dampera czy przemieszczenia i ślady poszczególnych punktów charakterystycznych oraz wykreślić szereg przydatnych krzywych. Aby jednak to zrobić, trzeba zapoznać się z podstawami obsługi tego programu...

W poniższym przykładzie, pokaże jak sobie poradzić krok po kroku z typowym zawieszeniem 4 zawiasowym. Myślę, że po tej lekturze, każdy będzie potrafił analogicznie rozpracować zawieszenie swojego roweru.

1) Ściągamy (kliknij by rozpocząć) rozpakowujemy i uruchamniamy linkage.exe.



2) Przyciskamy 'NEW' i otwieramy wcześniej przygotowane zdjęcie naszego roweru. Widelec roweru musi być zwrócony w kierunku prawym. Czym płaszczyzna roweru będzie bardziej 'równoległa' do zdjęcia, tym uzyskamy większą dokładność.



3) Wybieramy rodzaj naszego zawieszenia. W tym przpadku 'Seatstay 4-Bar Linkage'.
Program obsługuje (choć niektóre tylko częściowo) większość systemów zawieszenia spotykanych na rynku. I tak np. 'Seatstay 4-Bar Linkage' to po prostu system 4 zawiasowy, 'MonoPivot' to klasyczny jednozawiasowiec, a 'VPP' zawieszenie z wirtualnym punktem obrotu.



4) Teraz zaczyna się zabawa. LINKAGE prosi o zaznaczenie charakterystycznych punktów zawieszenia. Dla tych co spali na lekcjach angielskiego przygotowałem małą ściągawke. Każdej pozycji odpowiada punkt na rysunku zaznaczony cyfrą:

1 - rear wheel axle
2 - BB axle
3 - front wheel axle
4 - main pivot
5 - rear link lover pivot
6 - rear link upper pivot
7 - upper link fix pivot
8 - upper link / shock pivot
9 - shock fix pivot



5) Gdy skończymy z punktami, zostaniemy poproszeni o zarysowanie brył poszczególnych części zawieszenia. Rysujemy zaznaczając kolejno wspólrzędne przy pomocy lewego przycisku myszki.



6) Wciskając prawy przycisk kończymy, przechodząc do listy, w której wybieramy element właśnie narysowany. Chcąc stworzyć otwór, rysujemy i ponownie wybieramy tą samą część ramy.
Patrząc na rysunek wyżej gdzie części zaznaczyłem kolorami, będą to odpowiednio:

zielony - main frame
czarny - seatstey / rear link
niebieski - chainstay / swingarm
czerwony - shock plate



7) Gdy skończymy z zarysem, zostajemy poproszeni o podanie jednej z długości, która musimy zmierzyć w naszym rowerze. Najmniej precyzyjne jest wskazenie krawędzi obreczy (rear rim points). Myślę że najlepiej podać tzw. baze kół (wheelbase) czyli odległość od jednej osi piasty do drugiej.



8) No i właściwie mamy gotowy model naszego roweru, jeszcze tylko kosmetyczne poprawki, zaznaczone na ponizszym rysunku na czerwono: długość dampera (teoretycznie powinno być ok) oraz twardość spręzyny.



9) Dostajemy cały szereg danych, łącznie z możliwością animacji, do praktycznego wykorzystania, bądź samej zabawy...



10) Powodzenia. :)